10 otázok o randení pre Matta Chandlera III.

Ferran Jordà @ Flickr.com, https://www.flickr.com/photos/ferran-jorda/3150017557/

Matt Chandler je manžel, otec a vedúci pastor v zbore The Village Church v Dallase, je tiež autorom niekoľkých kníh, vrátane The Mingling of Souls: God’s Design for Love, Marriage, Sex and Redemption. (Miešanie Duší: Boží plán pre lásku, manželstvo, sex a vykúpenie — pozn. prekl.)

Otázka 7: Kľúč k sexuálnej čistote pri randení?

Spomínajúc sexuálnu čistotu, máte nejaké praktické rady, ako zostať sexuálne čistým vo vzťahu chodenia, ktoré skutočne fungujú?

Možno je to tým, že som ženatý 15 rokov, ale otázka čistoty mi príde ako čistý sedliacky rozum. Jedna z tých vecí, čo opakovane hovorievam v The Village, je, že nikdy nevzíde nič dobré z toho, keď sa počas sledovania filmu od 11-tej večer do jednej ráno priateľ so svojou priateľkou túlia jeden k druhému na gauči. Počas celej histórie sledovania filmov na gauči to nikdy nekončilo diskusiou o kinematografii. Vôbec dostať samého seba do takejto situácie je hlúpe.

To, čo funguje, je byť na verejnosti a strániť sa priestoru samoty, neuvádzať seba do takýchto situácií. Myslím si, že nezadaní majú tendenciu namýšľať si o svojom sebaovládaní viac, než by mali. Domnievam sa teda, že je dôležité randiť v skupinkách, alebo randiť na verejnosti a vidíme, že tak je to aj v Písme. Vo Veľpiesni si môžeme všimnúť narastajúcu túžbu po fyzickej intimite, a aj napriek tomu ona hovorí o ich rande, že sa nachádzajú pod strechou z lístia a na lôžku zo zelene. (Veľpieseň 1:16–17). Sú vonku. Sú v parku. Sú v lese. Sú na očiach verejnosti, pretože v nich narastá vášeň po fyzickej intimite. A napriek tomu je jasné, že nechcú lásku prebudiť skôr, než nastane čas. (Veľpieseň 2:7; 3:5; 8:4). A tak sa naschvál ocitajú na verejnosti, aby sa nepoddali svojej žiadostivosti.

Otázka 8: Kedy by mal človek prestať randiť?

Pokiaľ sa muž alebo žena pokúšajú prestať sledovať pornografiu, ale nedarí sa im to (a s týmto zápasí množstvo kresťanov), sú pripravení začať s niekým chodiť alebo nie? Ak nie, aká je hranica medzi pripravenosťou a nepripravenosťou na randenie pre kresťana, ktorý je závislý na porne?

Takto, toto je extrémne komplexná otázka, ktorú je ťažké zodpovedať mimo skutočného poznania ľudí, ktorých sa to týka. Mojou reflexnou reakciou je toto: „Nie, nie si pripravený. Pokúsme sa nad tým získať kontrolu.“ Ale rozmýšľam, čo by som ešte potreboval vedieť o tom, čo sa deje. Kde sa deje umŕtvovanie? Kde sa deje obživovanie?

Čo máme na mysli pod pojmom „závislý na porne“? Hovoríme, že sa tento chlapec alebo toto dievča potkne raz ročne, alebo niekoľkokrát do mesiaca? A kde presne sa nachádzame vo vzťahu k frekvencii, liečbe a k víťazstvu? Myslím si, že by som všetky tieto otázky položil pri hľadaní odpovede na to, či by som niekomu odporučil začať s niekým chodiť počas jeho boja alebo nie.

Takže bez tohto druhu informácie je ťažké len tak vypustiť odpoveď. Pravdou je, že každý z nás vstupuje do svojho vzťahu s opačným pohlavím s potrebou ďalšieho posväcovania, s potrebou rastu, s potrebou nájdenia identity v Kristovi a s potrebou umŕtvovania niektorých častí nášho tela.

Prečítal som skoro všetko, čo sa dalo k téme hrozných problémov, ktoré závislosť na porne prináša do schopnosti muža a ženy nadviazať emocionálne puto s ďalšími ľuďmi. Takže, ak je to vážne — ak sa tomu poddávaš niekoľkokrát mesačne a aktívne to vyhľadávaš — potom si myslím, že sa nemáš ani pokúšať s niekým randiť.

Sú tu aj nejaké iné okolnosti, za ktorých by ste ako pastor niekomu odporúčali, že sa ani nemá pokúšať o randenie?

Keď niekomu radím alebo keď používam svoj vzťah ako príklad ohľadom chodenia alebo nechodenia, vždy to robím v rámci zväzku seba ako pastora a tej osoby ako člena cirkevného zboru. Od počiatku mám viac než len povrchný prehľad o jej živote, náš vzťah je skôr taký, že viem, v akej životnej situácii sa nachádza.

Často niekomu odporúčam, aby počkal, kým s niekým začne chodiť, kým sa neskončí obdobie, v ktorom sa nachádza vo vzťahu s Pánom. Minulý rok som povedal jednému mladému mužovi, že kvôli tomu, kde sa nachádza vo svojom vzťahu s Kristom, by mal pozastaviť svoje snaženie sa o partnerku, kým sa nevráti naspäť k budovaniu svojho vzťahu s Pánom. Nebolo to len, že by bol na púšti alebo že by stagnoval, ale o tom, že skutočne, naozaj verím, že skutočne kráčal v hriechu. Nebol v Pánovom slove, nemodlil sa, sporadicky chodil na týždenné zhromaždenia a sporadicky chodil na domácu skupinku. Muži sa ho s tým snažili konfrontovať a on sa im vyhýbal. S niektorými mužmi mal konflikt a odmietal sa s nimi spojiť a uzmieriť. Povedal som mu, že by to bol skutočne bláznivý čas na randenie a skončilo by to zlomeným srdcom, a to buď jeho srdcom alebo srdcom nejakého úbohého dievčaťa v našom cirkevnom zbore.

Otázka 9: Randenie a manželstvo pre obete zneužívania v minulosti

Pokiaľ na to chcete odpovedať, ako evanjelium pomáha tým, ktorí s niekým chodia, ale v minulosti boli obeťami sexuálneho zneužívania? V cirkvi tvorí túto populáciu veľké množstvo mužov a žien. Ako pomáha Ježiš Kristus výnimočnému zápasu, ktorému čelia títo kresťania vo vzťahu randenia a pri príprave na manželstvo?

Po prvé, na túto otázku vďačne odpoviem, pretože sa ma týka. Domov, v ktorom som vyrastal ja, bol naplnený asi každým predstaviteľným druhom zneužívania. Toto určite zanechá nejaké jazvy a vytvorí bremená nielen pre randenie, ale neskôr aj pre manželstvo. A tieto treba podriadiť evanjeliu.

U toho, kto osobne nebol obeťou zneužívania, ale je naopak od tohto bremena oslobodený, by evanjelium malo vytvoriť trpezlivosť, sústrasť a empatiu kráčať po boku osoby, ktorá schytala hlavný dopad tohto zneužívania.

U toho, kto nesie následky tohto zneužívania, evanjelium začne meniť našu identitu, začne meniť naše srdcia a rany, a dovoľuje nám začať znovu dôverovať, pomaly, ale isto.

Takže, keď v nás pracuje evanjelium aj v tom, kto nebol zneužívaný, aj v tom, kto bol, dostanete osobu, ktorá je trpezlivá a empatická a pociťuje sústrasť, a osobu, v ktorej prebieha zmena a lieči sa evanjeliom takým spôsobom, že má možnosť rásť v intimite, čo by mimo evanjelia bolo nemožné.

Toto je spôsob, ktorým evanjelium pracovalo v mojom živote a v mojom manželstve. Lauren mala schopnosť veľkej empatie a súcitu a počas toho, ako evanjelium konalo svoju liečivú prácu a opravovalo moje polámané súčiastky, na mňa nemala vysoké požiadavky.

Otázka 10: Akú nádej ponúka Boh osamelým nezadaným?

Mnoho nezadaných kresťanov, ktorí si nevedia nájsť druha alebo družku, skončí pri randení s nekresťanmi a pri robení kompromisov. Čo ponúka Kristus kresťanovi, ktorý je unavený z celej tej špecifickosti kresťanského randenia, ktorý túži po manželstve, ktorý je už chorý z toho, že je osamelý, ale ktorý nemá žiadne kresťanské vyhliadky a pritom nemladne? Čo by ste povedali jemu?

Po prvé, len chcem vyjadriť plnú podporu túžbe po manželstve. Nechcem, aby sa ktokoľvek kvôli takejto túžbe cítil previnilo. Mám pocit, že najmä slobodné ženy — nech ich Boh žehná — majú až príliš často pocit, že jediným posolstvom, ktoré dostanú, je: „Nájdi svoju uspokojenie v Kristovi. Nestačí ti snáď Kristus?“

A rozmýšľam, že toto je proste hrozná odpoveď, pretože túžba po manželstve je dobrou túžbou. Dokonca to môže byť túžba, ktorú do nich vplietol Stvoriteľ vesmíru. Keď Biblia hovorí: „Kto našiel ženu, našiel znamenitú vec a priazeň dostal od Hospodina“ (Príslovia 18:22), je to všetko, čo mi treba, aby som v mužoch a ženách podporoval túžbu po manželstve.
Ale podobne, ako všetky túžby, musí mať svoje správne miesto. Chcem vyjadriť súhlas s túžbou po manželstve a chcem varovať pred strachom z osamelosti, ktorý sa dostane tak vysoko na zoznam tvojich túžob, že urobíš kompromisy a dostaneš sa do situácie, ktorá sa pre teba nakoniec v budúcnosti stane hrozivejšou a budeš ešte osamelejším.

Nanešťastie, množstvo zbožných žien sa dostane do situácie, že sú už unavené zo „špecifickosti“ kresťanského randenia a z apatie kresťanských mužov, a toto ich privedie k svadbe — a ani nezájdem tak ďaleko, aby som povedal so „stratenými chlapmi“ — ale s tými, ktorých ja budem jednoducho nazývať „uhladenými kresťanskými chlapcami“, ktorí navštevujú zbor niekoľkokrát do mesiaca a vlastnia Bibliu. A na tomto základe si žena ospravedlní to, že začne vzťah s mužom — a to mužom, ktorý nebude viesť, ktorý v skutočnosti nemiluje Pána, ale ktorý chodí do kostola.

Toto zvykne skoro stále skončiť zlomeným srdcom. Zrazu sú v manželskom zväzku, ona sa cíti lapená do pasce tohto záväzku, a tak sa pokúša „opraviť“ svojho manžela. Toto nefunguje, takže dúfa, že ich manželstvo možno dajú do poriadku deti. Majú deti a teraz ten otec nevedie ich deti smerom k Pánovi, ale preč od neho.

Takže som sa v tomto všetkom snažil našim nezadaným v The Village Church radiť, aby sa dali do služby a do posluhovania Pánovi.

Ženy, dajte sa do služby! Máme ženu, čo žije pri nás. Má po tridsiatke. Vedie službu, vedie učenícke skupinky žien po celej krajine, v 11-tich alebo 12-tich štátoch vlieva svoj život do 50-tich alebo 60-tich líderiek. Tieto učenícke skupinky previedla skrze Systematickú Teológiu Waynea Grudema a nedávno aj cez knihu Genezis v robustnom štúdiu Božieho slova. A veľmi rada by sa vydala, ale nečaká, že sa jej život stane významný, že sa začne rátať, až potom, čo sa vydá.

A aj keď premýšľam o tejto mladej žene, ktorá pomohla vytvarovať niektoré z týchto otázok, vidím, že samú seba odovzdala do služby Pánovi, písaniu a učeniu a čineniu učeníkov, a otvorila svoj domov, aby sa starala o ostatné ženy a aby viedla ostatné ženy v raste biblickej gramotnosti. A ja si myslím, že to je to, čo má pre nich Kristus pripravené — službu evanjelia, ktorá napĺňa, vzrušuje a uspokojuje dušu.

Matt Chandler © Desiring God. Website: desiringGod.org

4,8/5 (4 hlasy)

Ak máte záujem o pravidelné novinky z nášho webu, dajte nám svoju e-mailovú adresu, a my vám ich s radosťou každý týždeň pošleme.