Čítal Spurgeon bláznivo?

Gideon van der Stelt @ Flickr.com, http://www.flickr.com/photos/25794860@N05/4085231997/

Spurgeon veril, že Žalm 91:9–10 hovorí, že Boh ho bude ochraňovať. Ale mal by taký starý žalm o Ježišovi vážne hnať pastorov do nebojácnosti v službe?

Mohli by ste povedať, že je to prehnané. Britský kazateľ z 19. storočia pochopil tritisíc rokov starý žalm o pokoji a odvahe uprostred strašných okolností. Andree Seu Peterson v nedávnom článku rozpráva príbeh:

„Počas epidémie cholery v roku 1854 sa Charles Spurgeon vracal domov z ďalšieho z pohrebov, keď si všimol útržok papiera priklincovaný v obuvníkovom okne. Stálo na ňom: 'Keďže Hospodin je Tvoje útočisko, postavil si si Najvyššieho za útulok: nič zlé sa ti nestane, ani rana sa nepriblíži k tvojmu stanu.' Spurgeon následne napísal:

Účinok na moje srdce bol okamžitý. Viera si tú pasáž privlastnila za svoju. Cítil som sa v bezpečí, osviežený, opásaný nesmrteľnosťou. Pokračoval som v návštevách zomierajúcich v pokojnom a miernom duchu; necítil som žiadny strach zo zla a neutrpel som žiadne zranenie."

Peterson nazýva Spurgeonovo riešenie „extrapoláciou." Vysvetľuje, že to je, čo robia čitatelia Písma, keď odvodzujú, že Boh urobí niečo, vychádzajúc z toho, čo o ňom vedia.

Čítal bláznivo?

Spurgeon veril, že Žalm 91:9–10 hovorí, že Boh ho bude ochraňovať. Ale mal by taký starý žalm o Ježišovi vážne hnať pastorov do nebojácnosti v službe?

Čítal Spurgeon bláznivo?

Nie, nemyslím si.

Tu je dôvod, prečo: Spurgeonova aplikácia Žalmu 91 vychádza zo srdca toho, čo Boh komunikuje v Písme celkovo, aj konkrétne v tomto žalme.

Samozrejme, mohol skončiť s kopou zlých záverov. Čo keby pochopil tento verš tak, že vláda už naďalej nemusí existovať a pripojil sa k anarchistickému hnutiu (alebo niečo podobne bizarné)? Moja pointa je, že akákoľvek aplikácia nebude fungovať, ale veľa z nich môže — pokiaľ zodpovedajú tomu, čo Boh hovorí v celej Biblii a sú spojené s tým, čo zamýšľal, keď prvýkrát inšpiroval tieto slová.

Správne čítanie

Nevieme, aké znalosti už Spurgeon mal o Žalme 91. Mohol mať istý prehľad o hebrejčine a možno dokonca objavil prepojenia v Knihe žalmov ako celku. Ale na povrchu, pokiaľ vieme, videl anglický preklad dvoch veršov vybratých z kontextu a vydedukoval (argumentujem) správy záver.

Žiadne zlo ani rana ťa nebude môcť postihnúť, ak sa utiekaš k Hospodinu, hovorí Žalm 91:9–10. Áno. Útočisko v Hospodinovi je tou najlepšou ochranou. Žiadne zlo nepostihne Charlesa Spurgeona. Ale čo ak by sa nakazil cholerou a zomrel? Aj tak by ho nepostihlo žiadne zlo — žiadne najväčšie zlo najväčšieho zranenia. Slová nedokážu vyjadriť absolútnu bezpečnosť, v ktorej Božie deti žijú. A on to vedel. Tieto verše boli aktuálnou pripomienkou.

Spurgeon sa cítil bezpečne. Bol osviežený. Žalm sa preňho stal bodom zvratu, scénou v jeho živote viery, keď Božia milosť voči nemu v Ježišovi zasiahla hlbšie do každého z jeho dní a vztýčila vlajku nadvlády evanjelia. Čo je, mimochodom, jedným z primárnych cieľov Boha v Biblii.

Za každým textom

Boh je „za nás a za našu spásu", a tak je to aj s Jeho slovom. Za každým textom Písma, každým so svojím vlastným konkrétnym významom, je Boh, ktorý v podstate odkrýva Seba — Boh, ktorý sa vynikajúco dáva poznať v našom Pánovi Ježišovi Kristovi a dal nám Bibliu ako Svoje definitívne svedectvo.

Žalm 91:9–10 pôsobí bezpečnosť v kresťanskom srdci. Amen. Spurgeon ho čítal a bol zmenený. A tou najprekvapujúcejšou vecou na jeho príbehu by malo byť to, prečo my sami nemáme častejšie rovnakú skúsenosť. Bojím sa, že mnoho kresťanov sa stáva unavenými z čítania Biblie, pretože majú pocit, že je nudná. A máme pocit, že je nudná, pretože sme Boha odstránili z rovnice.

Mnohí z nás prichádzajú k Písmu ako deisti. Isteže Boh stvoril svet a udržiava ho. Plne sa stará o najmenšie veci jeho všeobecného zjavenia (Žalm 29:9; Matúš 10:29). Ale neurobili sme Ho menej zapojeného do počúvania Jeho slova? Je nezainteresovaný, keď ide o pochopenie Jeho mimoriadneho zjavenia? Určite nie! Za každým textom Písma — a prítomný a aktívny vo chvíli keď čítate Písmo! — je Boh, ktorý sa zohol nízko v obetavej láske, aby nám povedal, kým je, aby sme mohli byť vťahovaní do Jeho spoločenstva. Aby sme z Neho mohli mať viac. Viac z Jeho zvrchovanosti v našich životoch. Viac Jeho prítomnosti, zabezpečujúcej naše kroky. Viac Jeho útočiska, ktoré nás robí schopnými obetavej, riskujúcej lásky.

Objasnenie Jeho myšlienky

Boh je jediný komunikátor v dejinách, ktorý je tak zvrchovane zapojený v objasňovaní Svojho posolstva. Nikto iný nemá takú autoritu vykonať so svojimi slovami presne to, čo bolo zamýšľané (Izaiáš 55:10–11). Nikto iný nemá Svätého Ducha, ktorý sprevádza reč, aby hluché uši počuli a slepé oči videli (1. Korintským 2:12; Rímskym 8:27). Nevieme, že On koná, vždy keď čítame Bibliu?

Boh nezachraňuje mimo Svojho slova (Rímskym 10:17). A Boh ani neposväcuje mimo neho. Tak veľmi chcem, pre svoj život aj pre váš, to, čo sa stalo Spurgeonovi v to popoludnie v roku 1854. Boh nám má veľa čo povedať v Jeho slove — veľa, čo nás zasiahne, zmení a a čo skrze nás bude vplývať na svet. Čítajme.

Jonathan Parnell © Desiring God. Website: desiringGod.org

Pôvodný článok nájdete na: www.desiringgod.org

5/5 (1 hlas)

Ak máte záujem o pravidelné novinky z nášho webu, dajte nám svoju e-mailovú adresu, a my vám ich s radosťou každý týždeň pošleme.