Dôstojnosť práce

https://www.pexels.com/photo/background-blank-business-craft-301703/

Dostávame konkrétnu prácu, ktorú máme vykonať, pretože sme stvorení na Boží obraz. Čo to znamená? „Starovekí blízkovýchodní vládcovia vytvárali svoje obrazy a sochy na miestach, kde panovali, alebo na miestach, kde si uplatňovali nárok panovať. Obrazy predstavovali samotného panovníka a boli symbolom jeho prítomnosti a autority… “

Úzke spojenie 1. M 1:26 s mandátom „panovať“ ukazuje, že tento akt panovania je definujúci aspekt toho, čo znamená byť stvorený na Boží obraz. Sme povolaní zastupovať na tomto svete Boha, vykonávať pre Neho dozor nad zvyškom stvorenia ako Jeho miestodržitelia. Spolupracujeme s Bohom na činnostiach, ktoré konal pri stvorení — vytvárať poriadok z chaosu, tvorivo budovať civilizáciu z hmoty a ľudskej prirodzenosti, starať sa o všetko, čo Boh stvoril. Je to významná časť toho, pre čo sme boli stvorení.

Zatiaľ čo grécki myslitelia videli bežnú prácu, obzvlášť manuálnu, ako prácu, ktorá degraduje ľudské bytosti na úroveň zvierat, Biblia vidí každú prácu ako charakteristický znak, ktorý odlišuje ľudí od zvierat a pozdvihuje ich hodnotu. Starozmluvný učenec Victor Hamilton poznamenáva, že v okolitých kultúrach, ako boli Egypt a Mezopotámia, kráľa a jeho príbuzných mohli nazvať „obraz Boha“. Poznamenáva ale, že tento úctivý výraz „nebol aplikovaný na kopáča kanálov alebo murára, ktorý budoval zikkurat… ale [prvá kapitola 1. knihy Mojžišovej] používa kráľovský jazyk, aby opísala jednoducho ‚človeka‘. V Božích očiach je celé ľudstvo kráľovské. Biblia demokratizuje monarchistické a vyčleňujúce pojmy národov, ktoré obklopovali Izrael.“

Práca má dôstojnosť, pretože to je niečo, čo robí Boh a pretože ju vykonávame ako Jeho zástupcovia. Učíme sa nielen, že práca má dôstojnosť sama osebe, ale taktiež, že každý druh práce je dôstojný. Božia práca v prvej a druhej kapitole 1. knihy Mojžišovej je „manuálna“. Tvaruje nás z prachu zeme, zámerne vkladá dušu do hmotného tela a sadí záhradu (1. M 2:8). V dnešnej dobe je pre nás ťažké uvedomiť si, aká revolučná bola táto myšlienka v dejinách ľudského myslenia. Kňaz a autor Phillip Jensen to podáva takto: „Ak by Boh prišiel na tento svet, aký by bol? Podľa starovekých Grékov by mohol byť filozof — kráľ. Starovekí Rimania by čakali spravodlivého a vznešeného štátnika. Ako ale prichádza Boh Židov na tento svet? Ako tesár.“

Súčasná ekonomická éra poskytla nové impulzy a spôsoby, ako stigmatizovať prácu farmára alebo starostlivosť o deti — práce, ktoré údajne nie sú „odbornou“ prácou, a preto nie sú dobre platené. V 1. knihe Mojžišovej ale vidíme Boha ako záhradníka a v Novej zmluve Ho vidíme ako tesára. Žiadna práca nie je taká nízka, že by neniesla nesmiernu dôstojnosť, ktorú jej dáva Boh. Jednoduchá manuálna práca je rovnakou službou Bohu ako formulovať teologickú pravdu. Premýšľaj o údajne podradnej práci upratovačky. Uváž, že ak ju nespravíš alebo si nenajmeš niekoho, kto by ju spravil, nakoniec ochorieš a umrieš kvôli baktériám, vírusom a nákazám, ktoré vypestuješ vo svojom dome. Boh stvoril materiálne stvorenie, aby sa rozvíjalo, kultivovalo a aby sme sa oň starali nekonečnými spôsobmi skrze ľudskú prácu. A dokonca aj tie najjednoduchšie spôsoby sú dôležité. Bez nich nemôže ľudský život prosperovať.

TIMOTHY KELLER © EVS — UKÁŽKA Z KNIHY Viera a práca

4,8/5 (12 hlasov)

Ak máte záujem o pravidelné novinky z nášho webu, dajte nám svoju e-mailovú adresu, a my vám ich s radosťou každý týždeň pošleme.