Muži plní hrdinstva

Carsten Tolkmit @ Flickr.com, http://www.flickr.com/photos/laenulfean/2549091744/

  • 8. Mar '12
  • 5 minút
  • 4804

Spomeňme dnes „rytierstvo“ a konverzácia sa razom zvrtne k témam romantických príbehov a galantnosti. Džentlmeni dámam otvárajú dvere, zaplatia im večeru, ponúknu sedadlo v preplnenom autobuse…

Spomeňme dnes „rytierstvo“ a konverzácia sa razom zvrtne k témam romantických príbehov a galantnosti. Džentlmeni dámam otvárajú dvere, zaplatia im večeru, ponúknu sedadlo v preplnenom autobuse…

Takéto obrazy sa nám zvyčajne vynoria v mysli, kedykoľvek sa diskusia začne točiť okolo otázok rolí pohlaví, spoločenskej etikety, mužského šovinizmu a oživenia rytierstva. Slovo „rytierstvo“ sa čoraz častejšie používa len ako synonymum k slovu „zdvorilosť“.

Paradoxne sme však rytierstvo prestali spájať s pojmom „vynikania“. Naše extrémne galantné vnímanie rytierskeho správania je vlastne k vynikaniu takmer protikladom. Ktokoľvek hľadá hranicu v súťaživosti, či už ide o šport, obchodovanie, školu alebo politiku, stretáva sa s naliehaním, aby v záujme zvýšenia šancí na víťazstvo upustil od vznešených viktoriánskych pozostatkov sebaovládania, férových pravidiel a úcty. Spomínate si na známy posmešok Jimmyho Cagneya? Vo filme zo zločineckého prostredia vyhlásil: „Ja tú tradíciu a rytierstvo hneď položím na lopatky!“ Nepriame posolstvo týchto slov vyjadruje, že rytierstvo je na ceste k úspechu a dosiahnutiu cieľa prekážkou — či už v pouličnej bitke, alebo v rokovacej miestnosti.

Napriek nášmu skreslenému pohľadu na rytierstvo nám tento kódex stredovekých bojovníkov ponúka veľa hodnotných myšlienok, čo sa týka vynikania v modernom svete. Stredovekí rytieri neboli precitlivení romantickí krásavci. Išlo o výborne vycvičených vojakov, ktorí boli takisto bystrými politikmi a schopne tiež riadili obchod. Žili vo feudálnej spoločnosti, čo bola zložitá a nemilosrdná sieť spoločenských, duchovných a hospodárskych povinností a v tomto smere sa spôsob života rytierov v stredoveku neodlišoval od života dnešných mužov. Obdivovali zručnosť, silu a úspech a z kódexu úcty, ktorý hľadanie vynikania karhal, by neboli mali nič. V skutočnosti však jedným z hlavných aspektov kódexu rytierstva bolo pomôcť rytierom pochopiť, ako dosiahnuť vysoký štandard vynikania — vlastnosť, ktorú nazývali „hrdinstvo“.

V rytierskej terminológii je hrdinstvo viacrozmerná idea zahŕňajúca rozličné vlastnosti očakávané od rytiera. Spisovateľ a historik Richard Kaeuper o hrdinstve hovorí, že je to: „Veľká sila, vytrvalosť a zručnosť… ako aj odvaha a odhodlanie, ktoré musia byť súčasťou úspechu.“ Rytier bez hrdinstva, akokoľvek vľúdny a zdvorilý, nemôže byť skutočne považovaný za príklad rytierstva.

Pravdepodobne nijaký autor nepreskúmal pojem hrdinstva do väčšej hĺbky, ako Sir Geoffroi de Charny, francúzsky rytier zo štrnásteho storočia s vychýrenou povesťou. Charny napísal knihu s názvom La Livre de chevalerie, kde odhaľuje hlboké pochopenie spojenia rytierstva a schopnosti vynikať v súťaživom počínaní. Charny toto spojenievysvetľuje jednoduchým výrokom: Qui plus fait, mieux vault. („Vyššiu hodnotu má ten, kto viac dosiahne.“)

Charnyho kniha patrí k skvostom stredovekej literatúry. Napísal ju rytier pre rytierov na tému, ako sa stať dobrým rytierom. Charny sa podrobne venuje mnohým spôsobom, akými rytier získava hodnotu, vrátane súťaženia v turnajoch, vydávania sa na duchovné púte do ďalekých krajín, spravodlivého spravovania panstva, prispievania almužnami a, samozrejme, slúženia vo vojenských výpravách zameraných na spravodlivé a ušľachtilé ciele.

Hoci Charny vo všetkých spomínaných aktivitách rozpoznáva rôzne stupne hrdinstva, podľa neho sa najväčšia miera hrdinstva dá nájsť u rytiera, ktorý ustavične vynakladá úsilie, aby našiel lepšie spôsoby, ako byť k službám ostatným — v úlohe vzorného príkladu, vodcu, správcu a šampióna. Tvrdí, že väčšie hrdinstvo sa dá nájsť vo väčších skutkoch služby a rytier, ktorý sa oň nesnaží, žije hanebne. Hovorí:

„Hrdinskí muži vedia, ako sa usilovať o najcennejšie smerovanie konania, či už sa to týka turnajových súbojov alebo iných foriem správania prináležiaceho ich postaveniu. Následne o sebe uvažujú a spytujú sa, ako si počínať čo najpočestnejšie za každých okolností. Konajú tak pohotovo a s potešením, bez vyčkávania na napomenutie alebo pobádanie.

Čo nám Charnyho filozofia hrdinstva hovorí o snažení vyniknúť v dnešnom svete? Už nesúťažíme v turnajových súbojoch, ani nespravujeme zámky, tak ako môžeme ideál hrdinstva aplikovať do života v dvadsiatom prvom storočí?

Brnenú košeľu sme síce vymenili za pracovnú uniformu či oblek, ale určite chceme, aby bol náš život v dnešnom svete užitočný a zasluhoval si úctu. Ako vysvetľuje Charny, musíme rozpoznať, že hodnota a osobná odmena sa dá nájsť v každej aktivite, ktorá prispieva k zdravému spoločenstvu, od víkendového hrania vo futbalovej lige až po dosahovanie kariérnych cieľov, v postavení dobrovoľníka v hasičskom zbore alebo úradníka presadzujúceho právo, pokým tieto činnosti vykonávame s úctou, čestnosťou a poctivosťou.

Predsa však Charny hovorí: „Vyššiu hodnotu má ten, kto viac dosiahne.“ Je jedno, koľko už dávame rodine, cirkvi alebo spoločenstvu, stále máme hľadať spôsoby, ako byť hodnotnejší a ako slúžiť viac. Hrdinstvo nachádzame predovšetkým u rytiera, ktorý nepracuje „za vojnovú korisť alebo odmenu v podobe zlata“, opisuje Charny ďalej, ale u toho, ktorý vníma vnútornú a duchovnú odmenu v akomkoľvek úsilí prinášajúcom druhým pohodlie, úžitok a bezpečie.

V závere totiž Charny vysvetľuje, že snaha o hrdinstvo nepredstavuje cestu, vedúcu k osobnej sláve či ováciám. Vedie však k hlbšiemu zmyslu duchovného obohatenia a zbožnej úcte. Múdrosť, talenty alebo zručnosti, ktoré využívame pri hľadaní hrdinstva počas celého života, sú darmi od Boha, a preto je aj pre najdokonalejšieho rytiera správnym postojom pokorná vďačnosť a nie samoľúbosť alebo povýšenosť. Bez milosrdnosti, viery a pokory sa podľa Charnyho hrdinstvo "rozplynie s istotou ako sa sneh roztápa, keď je vystavený silnej horúčave slnka".

Aby si sa stal rytierom v žiariacej zbroji, nemusíš byť pokojným sebapokorujúcim romantikom. Môžeš žiť podľa kódexu hrdinstva a zároveň byť energickým, úspešným súperom, ktorý sa neustále snaží o vyšší štandard hrdinstva pri akomkoľvek intelektuálnom, profesionálnom či športovom úsilí. Dnešní muži, podobne ako vážení rytieri z minulosti, si musia uvedomiť, že nemôžeme vynikať, ak sa budeme venovať len márnivým a sebeckým cieľom. Vznešený model hrdinstva nám pripomína, že vynikanie sa vždy musí spájať so službou a vierou. Podľa zásad rytierskeho ideálu hrdinstva môžeme žiť iba vtedy, keď pochopíme, že vynikanie a sebarozdávanie idú ruka v ruke a vyššiu hodnotu má ten, kto dosiahne viac vo všetkom, čo robí.

Scott Farrell je spisovateľ a rečník, ktorý sa zameriava na témy o rytieroch a na kódex rytierstva. Je riaditeľom vzdelávacieho programu Dnešné rytierstvo (Chivalry Today), ktorý objavuje princípy rytierstva ako návod na morálku a duchovnosť v modernom svete. Jeho seminár Tajomstvá vodcovstva rytierskeho kódexu (Leadership Sectrets of the Code of Chivalry) prezentuje širokému publiku v celej oblasti juhozápadu Spojených štátov a pravidelne prednáša na tému rytierstva na školách, v zboroch, knižniciach i pre mladých skautov. Viac informácií o kódexe rytierstva nájdete na jeho ocenenej webovej stránke http://www.chivalrytoday.com

Scott Farrell © 2005 MenTodayOnline.com

Pôvodný článok nájdete na: www.growthtrac.com

5/5 (3 hlasy)

Stránka chcemviac.com je zadarmo. Ak sa Vám náš obsah páči, podporte nás. Pribudne viac dobrého obsahu. Ďakujeme.

Chcem podporiť

Ak máte záujem o pravidelné novinky z nášho webu, dajte nám svoju e-mailovú adresu, a my vám ich s radosťou každý týždeň pošleme.

Kliknutím na tlačidlo „Odoberať novinky“ vyjadrujete svoj súhlas so spracovaním osobných údajov.